Films maken en knowhow delen bij Nieuwe Filmers

Dit jaar is het 11 jaar geleden dat Marcus Peters en Marjoes Corsten begonnen met Solos, een creatief platform voor jongeren en jonge makers. Daaruit is onder andere Nieuwe Filmers ontstaan: een platform van én voor jonge filmmakers. Marjoes en Marcus vertellen over Nieuwe Filmers in de winkel en werkruimte van Solos aan het Hinterhamereinde.


Jonge filmmakers met ambitie verhuizen toch naar Amsterdam. Hoezo gebeurt er dan hier, in het kleine Den Bosch, iets voor hen? 

‘Nieuwe Filmers is uit noodzaak ontstaan,’ zegt Marjoes. ‘Niet iedereen wil naar Amsterdam verhuizen. Jonge filmmakers, die bij ons met Solos bezig waren, gaven aan dat ze behoefte hadden aan een netwerk in Zuid-Nederland om hier te kunnen werken. Jonge filmmakers moeten namelijk gewoon veel filmen om ervaring op te doen en überhaupt verder te komen. Zij wilden van elkaar leren en knowhow delen. En ze zochten een plek om zich professioneel te kunnen presenteren.´

Nieuwe Filmers richt zich op vijf zaken: kennisdeling, netwerkopbouw, filmmaken, professionele presentatie en competitie. Daarvoor worden er masterclasses, een filmfestival, een One Week Filmproject  en filmcafés georganiseerd. De filmcafés bijvoorbeeld, vinden viermaal plaats vóór het One Week Film Project. De filmcafé-avonden zijn laagdrempelige bijeenkomsten voor zowel de jonge als professionele filmmakers én voor de nieuwsgierige filmliefhebbers van alle leeftijden en filmgenres. Het is een avondvullend interactief programma met boeiende interviews met jonge en ervaren filmgasten, afgewisseld met filmfragmenten, demonstraties en mogelijkheden om te netwerken. De onderwerpen onder meer aangedragen door jonge filmmakers zelf. De filmcafés staan in het teken van voorbereiding op het One Week Film Project.

 ‘Tijdens de filmcafés is het mogelijk om teams te vormen voor het One Week Film Project,’ legt Marjoes uit. ‘Dan maken verschillende teams in één werkweek een korte film. Daar hangen ook prijzen aan vast die uitgereikt worden tijdens het filmfestival. Tijdens het filmfestival zijn er ook Q&A’s met de makers. Daarnaast zijn er in het voorjaar en na het festival masterclasses. Zo kunnen jongeren praktijkervaring en kennis opdoen én leren zichzelf professioneel te presenteren.’

Marcus legt uit dat er in Brabant geen andere platforms zijn die jonge filmmakers bedienen. ´Er zijn wel andere evenementen, zoals het Eindhovens Filmfestival, maar dat heeft een totaal ander doel.  Bij ons gaat het ook om coaching. En wat mensen ook zo tof vinden, is het maken van nieuwe films voor het platform zelf, in plaats van het presenteren van bestaand werk. Dat is wat we doen met het One Week Film Project: in één week nieuwe dingen maken én presenteren.’

Is wat scholen en opleidingen doen om filmers klaar te stomen voor het leven als filmmaker niet voldoende?

‘Na de opleiding is niet iedereen onmiddellijk professioneel maker,’ antwoordt Marjoes. ‘Als je klaar bent met studeren, moet je meters maken. Maar tegelijkertijd moet je ook de rekeningen betalen, en dat combineert lastig. Door onze formule, die we samen met jonge makers bedacht hebben, worden ze echt aangezet om aan de gang te gaan en netwerken op te bouwen waar ze nog jaren profijt van hebben.’

‘We werken met mensen die nieuwsgierig zijn en écht door willen gaan in film,’ vult Marcus aan, ‘en niet alle mensen die op een opleiding zitten hebben die ambitie. Daarnaast komt niet iedereen die bij Nieuwe Filmers betrokken is van een filmopleiding. We scheppen de condities zodat mensen zich aan anderen, met een hoger niveau dan van zichzelf of klasgenoten, kunnen optrekken. Het is dus iets dat opleidingen niet kunnen bieden.’

 

Door onze formule, die we samen met jonge makers bedacht hebben, worden ze echt aangezet om aan de gang te gaan en netwerken op te bouwen waar ze nog jaren profijt van hebben

 

Ik heb het beeld dat de filmwereld een best commerciële bedoening is? Sponsoring vinden is best makkelijk, of niet?

‘Qua sponsoring uit het bedrijfsleven is het tegenwoordig wel wat makkelijker,’ antwoordt Marjoes. ‘Er was een tijd dat het bedrijfsleven echt niets gaf. Nu zijn er wel een aantal bedrijven die we aan ons hebben kunnen binden. Maar dat zijn relatief kleine bedragen. Facilitair krijgen we natuurlijk ook zaken aangeboden als vorm van sponsoring, van onze partner de Verkadefabriek bijvoorbeeld.

Kijk, Nieuwe Filmers is geen commercieel product. We investeren in makers en zijn zo een springplank voor het algemene belang van jonge makers . Uiteindelijk betaalt zich dat uit, maar niet als bijvoorbeeld een volkorenbrood waar de bakker zelf gelijk profijt van heeft als het wordt verkocht. Daarom hebben we ook de gemeente nodig als partner.’

Marcus valt tussen: ‘Wanneer grote, commerciële partijen zoals elektronica-merken gaan sponsoren, kunnen zij eisen gaan stellen. Zij hebben namelijk een heel ander belang. Stel je voor dat er alleen met apparatuur van het merk van de sponsor gewerkt mag worden. Dat werkt voor ons, met jonge makers, natuurlijk niet. Niet elk bedrijf dat kán sponsoren, past bij wat wij doen.’

Maar het gaat toch goed met jullie? Elk jaar meer gasten, deelnemers en bezoekers…

‘Zeker!´ zegt Marjoes. ´En elk jaar worden we door meer en meer mensen gevonden, niet alleen uit Den Bosch of Brabant, maar ook steeds verder weg in Nederland. Maar wat we willen is een organisatorische basis om duurzame afspraken te kunnen maken met andere partners, zoals de Verkadefabriek of vakmensen en grote namen. Daarvoor hebben we structurele ondersteuning nodig, zodat we langdurig bepaalde partners aan ons kunnen binden.

We werken toe naar een zo sterk mogelijke interactie met de Nederlandse filmwereld. Maar het lastige is dat we nu niet 100% zeker weten of Nieuwe Filmers volgend jaar doorgang vindt. Dat maakt het moeilijker om afspraken van langere duur te maken met potentiële partners, bedrijven en scholen als het gaat over geld en wat wij hen kunnen leveren. Dat is wel wat we graag zouden willen: zekerheid voor een aantal jaar, om echt te kunnen groeien.´

´Onderschat de noodzaak en de vraag niet die er in Brabant is,´ zegt Marcus. ´En daarbuiten ook. Er komen ook filmmakers uit het verre noorden van het land omdat wij iets bieden waar ze behoefte aan hebben.

Wij doen dit niet zomaar omdat wij dit nou zo graag willen, maar omdat dit breed wordt gedragen door heel veel mensen uit Brabant en daarbuiten. We zijn een onderdeel van een beweging waar we een belangrijke rol in spelen. Meer mensen dan alleen het toptalent moeten een kans krijgen in film. Nieuwe Filmers helpt daarbij!´

 

Nieuwe Filmers heeft voorjaar 2017 een bijdrage gekregen uit fonds Lokaal Effectief van €7.900 op een begroting van €18.000. Andere financiering komt van (facilitaire) sponsoring en eigen inbreng vanuit Solos.

De eerstvolgende filmcafés in 2018 zijn op 13 juni en 11 juli. Het One Week Film Project vindt plaats van 13 t/m 17 augustus en het filmfestival is 8 september 2018 in de Verkadefabriek. De masterclasses vinden tweemaal plaats, voor en na het filmfestival.


Tekst: Marijn Moerbeek
Foto: SOLOS Marcus Peters