Historie van de Spoorzone

In 1881 werden de eerste nieuwe plannen ontwikkeld voor uitbreiding van de historische binnenstad naar west. Vanaf het jaar 1918 krijgen deze plannen steeds meer vorm en wordt de uitbreiding een feit. In eerste instantie wordt alle industrie uit de binnenstad gevestigd buiten de stadsmuren. Deze ontwikkelingen gaan zo goed dat in 1912 achtereenvolgens Grasso, de Wielerbaan en voetbalterreinen Wilhelmina (1928) en de Veemarkt (1931) er komen. Pas na de oorlog start de bouw van woningen in Boschveld en de fabrieken aan de Wolfsdonken. Denk aan Remington, Lamers en Lindemans, BBA, Malmberg en Cooijmans.

In de jaren ’80 ontstaat door de economische recessie veel leegstand. In 1987 wordt daarom een nieuwe visie voor de stationszone opgesteld. Het bestuur wil de binnenstad over het spoor tillen. In 1993 start de bouw van een nieuw Paleis van Justitie waaraan het terrein de naam zal gaan ontlenen. Met de bouw van het Paleis van Justitie ontstaat een nieuwe stad met nieuwe toegangen, ook over het spoor zoals de Paleisbrug en Royal Welshbrug (2015).